در حالی که سامسونگ و گوگل کم و بیش بر بازار گوشیهای هوشمند رده بالا تسلط دارند، شرکتهایی مانند موتورولا و وان پلاس اغلب بهعنوان ضعیفتر شناخته میشوند. با این حال، سال 2024 ثابت کرده است که هر دو شرکت هنوز آنچه را که برای موفقیت در بازار گوشی های هوشمند آمریکای شمالی لازم است، دارند و سال 2025 می تواند زمانی باشد که هر دو شرکت در آن بدرخشند.
موتورولا و وان پلاس در هنگام عرضه در سال جاری رویکردهای بسیار متفاوتی را با درجات مختلف موفقیت در پیش گرفتند. از یک طرف، حس تمرکز و محدودیت وجود داشت، محصولاتی که بهبودهایی را ارائه میکردند که در نهایت به ما این تصور را میداد که موتورولا و وان پلاس در نهایت در مسیر درستی هستند. از سوی دیگر، هر دو شرکت نتوانستند به برخی از جنبههایی دست یابند که آنها را در میان غولهایی مانند سامسونگ و OEMهای چینی متمایز میکند.
اگر آنها می خواهند در سال 2025 موفق شوند، نمی توانند روی موفقیت های خود استراحت کنند و باید حرکت خود را حفظ کنند تا دستگاه های بیشتری را در اختیار بیشتری قرار دهند.
فوکوس دقیق موتورولا razr
در سال های اخیر، موتورولا صرفاً به عنوان یک گزینه اقتصادی برای مصرف کنندگان در نظر گرفته شده است و گوشی های مقرون به صرفه ای را روانه بازار کرده است که از نظر مشخصات و قیمت با دستگاه های سری A سامسونگ رقابت می کنند. با توجه به محبوبیت شرکتهای گوشیهای هوشمند در آمریکای شمالی، مشتریان اغلب به سمت گوشیهای آیفون، گوشیهای گلکسی و حتی پیکسلها گرایش پیدا میکنند.
نیل شاه، معاون تحقیقات در کانترپوینت ریسرچ، خاطرنشان کرد، با این حال، این رابطه حامل برای موتورولا بسیار مهم بوده و به این شرکت کمک کرده است تا موقعیتی قوی به عنوان یک OEM برتر در آمریکای شمالی، در میان سایر مناطق در سراسر جهان، کسب کند. .
شاه در مصاحبهای توضیح داد: «موتو روی کانالهای اعتباری با کشش خوب برای سری G&Edge (و) تبلیغات خوب برای Razr 2024 (سریال) در پسپرداخت در T-Mobile و AT&T بسیار متمرکز شده است. به ویژه با مدل های اقتصادی آن، سنگری برای این شرکت بوده است.
گوشی موتورولا یک شرط مطمئن برای هر کسی است که به دنبال یک گوشی اندرویدی ارزان است و ثابت کرده است که می تواند ارزش زیادی را با قیمت های پایین تر ارائه دهد.
آنچه برای Moto در بازارهای خارج از ایالات متحده آمریکا (به ویژه هند) کارآمد بود، تمرکز بر CMF (رنگها، مواد و پرداختها) با همکاری Pantone بود تا به آن کمک کند تا در بین سیاهپوستان متمایز شود و مکانها و مشارکتها درست باشد همچنین شاه در آمریکای شمالی کلیدی است.
با این حال، شاه اشاره میکند که این شرکت هنوز در بخشهای گرانقیمت و پریمیوم که سامسونگ بر آن تسلط دارد، دست و پنجه نرم میکند. این جایی است که سری Razr وارد می شود. من Razr Plus 2024 را در اوایل سال جاری بررسی کردم و بسیار تحت تأثیر آن قرار گرفتم، حتی پس از قرار گرفتن آن در برابر قدرتمندتر Galaxy Z Flip 6.
شکی نیست که موتورولا تلاش های خود را بر روی سری Razr در سال 2025 متمرکز خواهد کرد، به خصوص پس از اینکه لنوو اعلام کرد که تجارت تلفن همراه آن تا سال 2026 به لطف محصولات پرچمدار خود دو برابر می شود. تلاشهای بازاریابی موتورولا برای سری Razr نیز به ثمر نشسته است، زیرا این شرکت نسل Z جوان و نسل هزارههای مسنتر را هدف قرار داده است که هوس نوستالژی یک تلفن تاشو و چیزی غیر از آیفون را دارند.
سوال اینجاست که آیا موتورولا می تواند این کار را در سال 2025 ادامه دهد یا خیر.
موتورولا نمی تواند تنها به سری Razr تکیه کند، به خصوص در ایالات متحده، جایی که طیف گسترده ای از تلفن های رده بالا سامسونگ برای انتخاب وجود دارد و مصرف کنندگان در مورد تلفن های تاشو مطمئن نیستند. نزدیکترین گوشی پریمیوم غیر تاشو موتورولا Edge 2024 است که در مقایسه با Edge Plus 2023 کمی ناامیدکننده بود. و در حالی که Edge 50 Ultra یکی از چشمگیرترین تلفنهای عرضه شده در سال جاری بود، اما هرگز به این گوشی راه پیدا نکرد. ایالات متحده، فضای زیادی را برای سری گلکسی S24 باقی میگذارد تا سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهد.
شاه اشاره می کند که موتورولا “هنوز در بخش عمده فروشی پریمیوم با قیمت بالای 500 دلار بسیار ضعیف است” و با محبوبیت رو به رشد سری Razr، موتورولا می تواند از شتاب اطراف نام خود برای عرضه یک مدل Edge در آمریکای شمالی برای به چالش کشیدن سامسونگ استفاده کند. تسلط، به خصوص اگر من موفق شدم تلفن را در قفسه شرکت های مخابراتی قرار دهم.
به گفته جیتش اوبرانی، مدیر تحقیقات شرکت جهانی ردیابی موبایل IDC، مطمئناً، اگر موتورولا خواهان یک شانس جنگی است، باید کاری بیش از قرار دادن یک گوشی جدید زیبا در قفسهها انجام دهد.
در حالی که اوبرانی موافق است که موتورولا گوشی های همه کاره دارد که فوق العاده با ارزش هستند، او خاطرنشان می کند که “واقعیت این است که آنها هیچ ویژگی برجسته یا نقاط تمایز قابل توجهی ندارند و اغلب در مقایسه با برندهای دیگر کوتاه می آیند. به برخی از اصول اولیه گوشی های هوشمند مانند عکاسی می رسد.” “عکاس.”
اوبرانی پیشنهاد میکند که موتورولا باید عکسبرداری و فیلمبرداری بهبودیافته را در گوشیهای خود ارائه دهد، چیزی که این شرکت در آن بهویژه برتری نداشته است. شاید این شرکت باید شراکتی مانند آنچه که با سایر OEM های اندروید دیده ایم در نظر بگیرد. همکاری OnePlus با Hasselblad منجر به کیفیت دوربین عالی در دستگاه های اخیر آن شده است و موتورولا می تواند از همکاری مشابهی بهره مند شود.
هوش مصنوعی همچنین میتواند نقش بزرگی برای موتورولا در سال 2025 ایفا کند. این شرکت در حال آزمایش نسخه آزمایشی مجموعه هوش مصنوعی Moto خود با ویژگیهایی است که اعلانها را خلاصه میکند، ضبطها را رونویسی میکند و محتوای ذخیرهشده را به خاطر میآورد. همچنین مدل کسب و کار بزرگتر خود را نشان داد که اقداماتی را در برنامه ها از طرف کاربر انجام می دهد، مانند سفارش قهوه یا Uber. موتورولا نگفته است که این گوشی چه زمانی به بازار عرضه می شود، اما با Gemini 2.0 که اخیراً معرفی شده است، نمی توان خیلی دور از آن باشد و می توانم تصور کنم که در سال 2025 عرضه شود.
البته، همه اینها به این بستگی دارد که آیا موتورولا بتواند از ممنوعیت گوشی های خود در ایالات متحده جلوگیری کند. این شرکت در حال حاضر درگیر یک مناقشه نقض حق ثبت اختراع با اریکسون است که میتواند دستگاههایش را در چندین کشور ممنوع کند، بنابراین امیدواریم لنوو بتواند برای جلوگیری از این اتفاق اقداماتی را انجام دهد. حرکتی که برای بازار بسیار مضر خواهد بود.
وان پلاس سخت افزار دارد، اما باید بازی را اجرا کند
برخلاف موتورولا که با افزایش استقبال از گوشیهای پرچمدار خود مواجه شده است، وان پلاس تلاش کرده است تا گوشیهای خود را به دست مصرفکنندگان برساند. این شرکت اوایل سال جاری گوشی چشمگیر OnePlus 12 را عرضه کرد که من اخیراً از استفاده از آن لذت بردم.
به لطف همکاری چند ساله با Hasselblad، OnePlus توانسته سیستم دوربینی را توسعه دهد که می تواند رقیب سامسونگ و حتی گوگل باشد و این شرکت جزو اولین کسانی بود که اندروید 15 را در سال 2024 به گوشی های هوشمند خود آورد، کاری که حتی سامسونگ انجام نداده است. . من موفق به انجام آن شدم.
با این حال، اگر کسی گوشی را نخرد، هیچ یک از اینها مهم نیست و OnePlus رتبهبندی بهترین محمولههای OEM سال 2024 را از دست داد.
با این حال، شاه و اوبرانی هر دو موافق هستند که یک برداشت کلی مثبت از شرکت وجود دارد. پس چرا این به فروش تبدیل نمی شود، به خصوص در آمریکای شمالی که بازار بزرگی است؟ اوبرانی به من گفت که این موضوع به OnePlus مربوط نمی شود.
مشکل در وضعیت بازار گوشی های هوشمند ایالات متحده و این واقعیت است که اپراتورها به عنوان دروازه بان عمل می کنند، هنگامی که OnePlus برای اولین بار شروع به کار کرد، با مراجعه مستقیم به مصرف کننده از اپراتورها اجتناب کرد، و اگرچه خوب عمل کرد، اما همچنان یک بازیکن کوچک بود. آنها در نهایت شروع به همکاری با شرکت های مخابراتی آمریکایی کردند، اما این کار بسیار گران بود و آنها در نهایت از آن عقب نشینی کردند.
واقعیت این است که بخش باز بازار گوشیهای هوشمند ایالات متحده بسیار کوچک است (کمتر از 10%)، و اگر برندها مایل نباشند مقدار قابل توجهی پول برای کار با اپراتورها خرج کنند، شانسی نخواهند داشت. من شک دارم که در نتیجه بخش زیادی از OnePlus را در ایالات متحده ببینیم.
OnePlus میتواند صفحهای از کتاب موتورولا را در رابطه با شراکتهای اپراتور در سال 2025 بگیرد. آخرین تلفن پرچمدار OnePlus که از طریق یک اپراتور آمریکایی فروخته شد، OnePlus 10 Pro بود، و حتی آن به T-Mobile محدود شد. از آن زمان، هرکسی که یک گوشی OnePlus میخواست باید آن را مستقیماً از این شرکت خریداری میکرد یا آن را از یک خردهفروش باز میکرد. در ایالات متحده، این امر حمل و نقل تعداد زیادی از واحدها را حتی با ارزانتر و در دسترستر OnePlus 12R بسیار دشوار میکند.
شاه همچنین خاطرنشان میکند که علیرغم سبد جذاب وان پلاس، قیمت 300 تا 600 دلاری که در ایالات متحده در نظر گرفته است «به سختی 5 درصد از کل بازار را نشان میدهد و کل بازار آدرسپذیر وان پلاس برای رقابت با آن را دست کم میگیرد».
با این حال، با عرضه آتی OnePlus 13، امیدهایی وجود دارد. عرضه جهانی در 7 ژانویه انجام خواهد شد و این گوشی بر اساس آنچه از نسخه چینی دیده ایم باید چشمگیر باشد. مشخص نیست که آیا روابط اپراتور OnePlus بهبود خواهد یافت یا خیر، اما Anshel Sag، تحلیلگر اصلی Moor Insights & Strategy، خوش بین به نظر می رسد.
فکر میکنم OnePlus در بازار ایالات متحده بدون پشتیبانی شرکتهای مخابراتی در فروشگاهها همانطور که انتظار میرود، عملکرد خوبی دارد، با این حال، فکر میکنم نسل بعدی دستگاهها واقعاً خوب هستند، من از کیفیت محصولات در سراسر این برند شگفتزده شدم. فکر می کنم آنها باید بهتر از این که خودشان را به مشتریان معرفی کنند، انجام دهند، در حالی که لوازم جانبی آنها مانند OnePlus Buds Pro 3 جزو هدفون های مورد علاقه من هستند.
OnePlus 13 راه را برای نسل بعدی هموار می کند و من فکر می کنم ماه آینده چیزهای جالبی از آنها خواهیم دید.
علاوه بر این، OnePlus کار خوبی برای گسترش خط تولید خود انجام داده است و ساعت چشمگیر OnePlus Watch 2 و Watch 2R را در کنار OnePlus Pad 2 عرضه کرده است. انجام این کار در حال حاضر تبلت Android یا ساعت هوشمند Wear OS ندارید. شاید OnePlus در ایالات متحده حضور زیادی نداشته باشد، اما محبوبیت فزاینده موتورولا می تواند از مجموعه گسترده دستگاه ها و خانواده واقعی تر دستگاه های مشابه با سری گلکسی سامسونگ بهره مند شود.
یکی از محصولاتی که امیدواریم در سال 2025 شاهد آن باشیم، OnePlus Open 2 است، به خصوص پس از اینکه تحت تأثیر OnePlus Open اصلی قرار گرفتیم. این شرکت از عرضه در سال 2024 صرف نظر کرده است، بنابراین امسال می تواند سالی باشد که OnePlus در واقع سامسونگ و گوگل را به چالش می کشد، اما این بستگی به این دارد که بتواند آن را به دست مصرف کنندگان برساند.
به غیر از OnePlus و Motorola، سایر شرکتهای کوچکتر مانند TCL، HMD Global و Nothing همچنان برای سهم بازار در ایالات متحده رقابت میکنند و TCL بهترین شانس را در میان آنها دارد. با این حال، با وجود عرضه محصولات منحصر به فرد و مقرون به صرفه در سال 2024، عدم وجود روابط قوی با اپراتورها احتمالاً رشد را در سال 2025 دشوار خواهد کرد.
تمایل موتورولا برای انجام بازی با مخابرات، موقعیت خود را به عنوان یک بازیکن پرفروش تثبیت کرده است و بین بخش های بودجه و پریمیوم در نوسان است که می تواند با بازیکنان کوچکتر و بزرگتر رقابت کند. به همین دلیل، اگر موتورولا به درست بازی کردن کارت های خود ادامه دهد، سال 2025 می تواند سال بزرگی برای موتورولا باشد، اما سایرین، مانند وان پلاس، احتمالاً برای دستیابی به هر گونه پیشرفت قابل توجهی دچار مشکل خواهند شد.
منبع: https://www.androidcentral.com/phones/motorola-and-oneplus-could-learn-from-each-other-in-2025
تحریریه بیزنس موبایل